Ljudmiljön på ett antal utvalda platser i Malmö har kartlagts vid fem tillfällen sedan år 1998. Här redovisas mätningar vid platserna i de yttre områdena i kommunen.
Maxljudnivå i tysta ytterområden
Nyckeltal SE. 5.3. 4Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (dBA) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt medel |
2005 |
66,25 |
1 |
Totalt medel |
2015 |
61,125 |
2 |
Totalt medel |
2020 |
66,875 |
3 |
Käglinge rekreationsområde 1 |
1998 |
57 |
4 |
Käglinge rekreationsområde 1 |
2000 |
70 |
5 |
Käglinge rekreationsområde 1 |
2005 |
51 |
6 |
Käglinge rekreationsområde 1 |
2015 |
58 |
7 |
Käglinge rekreationsområde 1 |
2020 |
71 |
8 |
Käglinge rekreationsområde 2 |
2005 |
63 |
9 |
Käglinge rekreationsområde 2 |
2015 |
57 |
10 |
Käglinge rekreationsområde 2 |
2020 |
59 |
11 |
Klagshamns badplats |
2005 |
84 |
12 |
Klagshamns badplats |
2015 |
62 |
13 |
Klagshamns badplats |
2020 |
76 |
14 |
Klagshamns udde |
2005 |
79 |
15 |
Klagshamns udde |
2015 |
62 |
16 |
Klagshamns udde |
2020 |
67 |
17 |
Båtsmansgränd |
2005 |
65 |
18 |
Båtsmansgränd |
2015 |
62 |
19 |
Båtsmansgränd |
2020 |
63 |
20 |
Gyllins trädgård |
2005 |
63 |
21 |
Gyllins trädgård |
2015 |
64 |
22 |
Gyllins trädgård |
2020 |
63 |
23 |
Husie mosse |
2005 |
65 |
24 |
Husie mosse |
2015 |
69 |
25 |
Husie mosse |
2020 |
72 |
26 |
Almåsa koloniområde |
2005 |
60 |
27 |
Almåsa koloniområde |
2015 |
55 |
28 |
Almåsa koloniområde |
2020 |
64 |
Kommentar
Alla mätplatser utom en, i Käglinge rekreationsområde, tillkom år 2005 då undersökningen utökades med fler platser i de yttre delarna av kommunen. Totalt sett har inga större förändringar skett med den maximala ljudnivån i de yttre tysta områdena i Malmö under den redovisade tidsperioden. Skillnader i tidpunkt för mätningen, på året och på dagen, samt olika väderförutsättningar påverkar resultatet. Även speciella händelser, såsom soptömning, kranbilar, hundskall, flygplan m.m. ger på en del platser vid vissa tillfällen stora utslag på mätningarna. Undersökningarna ger ändå en uppfattning av samhällsbullret på platserna.
De undersökta platserna valdes ut för att representera områden där ostördheten från stadsbuller bedömdes vara en del av upplevelsen. För ytterligare information om mätningarna och förhållandena vid mättillfällena se rapporterna nedan.