Gå direkt till sidans innehåll

Territoriella växthusgasutsläpp per invånare

Nyckeltal SE. 1.2. 2

Årliga sammanställningar görs av växthusgasutsläppen från Malmös geografiska område (land- och havsareal) vilket innebär Scope 1 enligt "Greenhouse Gas Protocol" för städer. Uppgifter hämtas från både lokal och nationell databas. Konsumtionsbaserade utsläpp som uppstår utanför Malmös geografiska område ingår därmed inte.

Växthusgasutsläpp för Malmö per sektor och per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2-ekv/person)
0 Totalt 1990 7,10
1 Totalt 2000 5,88
2 Totalt 2005 5,29
3 Totalt 2010 6,80
4 Totalt 2015 3,88
5 Totalt 2019 2,84
6 Totalt 2020 2,41
7 Totalt 2021 2,61
8 Totalt 2022 2,35
9 Totalt 2023 2,27
10 Totalt 2024 2,27
11 Energi 1990 3,09
12 Energi 2000 2,43
13 Energi 2005 2,47
14 Energi 2010 4,32
15 Energi 2015 1,91
16 Energi 2019 1,05
17 Energi 2020 0,83
18 Energi 2021 0,99
19 Energi 2022 0,96
20 Energi 2023 0,95
21 Energi 2024 0,94
22 Industri 1990 0,81
23 Industri 2000 0,72
24 Industri 2005 0,35
25 Industri 2010 0,35
26 Industri 2015 0,29
27 Industri 2019 0,30
28 Industri 2020 0,23
29 Industri 2021 0,34
30 Industri 2022 0,29
31 Industri 2023 0,27
32 Industri 2024 0,27
33 Jordbruk 1990 0,043
34 Jordbruk 2000 0,031
35 Jordbruk 2005 0,027
36 Jordbruk 2010 0,025
37 Jordbruk 2015 0,022
38 Jordbruk 2019 0,021
39 Jordbruk 2020 0,023
40 Jordbruk 2021 0,022
41 Jordbruk 2022 0,021
42 Jordbruk 2023 0,020
43 Jordbruk 2024 0,020
44 Vägtrafik 1990 1,85
45 Vägtrafik 2000 1,91
46 Vägtrafik 2005 1,76
47 Vägtrafik 2010 1,40
48 Vägtrafik 2015 1,04
49 Vägtrafik 2019 0,93
50 Vägtrafik 2020 0,89
51 Vägtrafik 2021 0,85
52 Vägtrafik 2022 0,74
53 Vägtrafik 2023 0,71
54 Vägtrafik 2024 0,73
55 Sjöfart, Järnväg och Flyg 1990 0,57
56 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2000 0,18
57 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2005 0,11
58 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2010 0,16
59 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2015 0,14
60 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2019 0,13
61 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2020 0,13
62 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2021 0,13
63 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2022 0,074
64 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2023 0,068
65 Sjöfart, Järnväg och Flyg 2024 0,067
66 Arbetsmaskiner 1990 0,30
67 Arbetsmaskiner 2000 0,20
68 Arbetsmaskiner 2005 0,19
69 Arbetsmaskiner 2010 0,25
70 Arbetsmaskiner 2015 0,23
71 Arbetsmaskiner 2019 0,21
72 Arbetsmaskiner 2020 0,13
73 Arbetsmaskiner 2021 0,13
74 Arbetsmaskiner 2022 0,13
75 Arbetsmaskiner 2023 0,13
76 Arbetsmaskiner 2024 0,13
77 Produktanvändning 1990 0,046
78 Produktanvändning 2000 0,12
79 Produktanvändning 2005 0,15
80 Produktanvändning 2010 0,14
81 Produktanvändning 2015 0,15
82 Produktanvändning 2019 0,13
83 Produktanvändning 2020 0,12
84 Produktanvändning 2021 0,096
85 Produktanvändning 2022 0,092
86 Produktanvändning 2023 0,086
87 Produktanvändning 2024 0,085
88 Avfall och Avlopp 1990 0,38
89 Avfall och Avlopp 2000 0,30
90 Avfall och Avlopp 2005 0,25
91 Avfall och Avlopp 2010 0,15
92 Avfall och Avlopp 2015 0,096
93 Avfall och Avlopp 2019 0,060
94 Avfall och Avlopp 2020 0,058
95 Avfall och Avlopp 2021 0,050
96 Avfall och Avlopp 2022 0,047
97 Avfall och Avlopp 2023 0,043
98 Avfall och Avlopp 2024 0,042
Datakälla: Malmö stad och SMED, Nationella emissionsdatabasen, SMHI

Kommentar

Växthusgasutsläppen per person, från Malmös geografiska område, uppgår år 2024 till nästan 2,3 ton koldioxidekvivalenter per person vilket är på samma nivå som föregående år. Utsläppen minskade mellan år 2010 och 2020 på grund av främst minskade utsläpp från energisektorn. Även Malmös befolkningsökning på cirka 5000 personer årligen, sedan år 2006, bidrar till minskningen.

Förändringarna inom energisektorn, mellan år 1990 och idag, beror till viss del på hur mycket Öresundsverket var i drift under respektive år. Fram till dess att Öresundsverket driftsattes visar statistiken att utsläppen minskade en del sedan år 1990. År 2010 var det naturgaseldade Öresundsverket i full drift och levererade värme till Malmös och Burlövs fjärrvärmenät samt el till hela det nordiska elsystemet. Detta år ökade utsläppen från energisektorn avsevärt. Följande år var Öresundsverket inte i drift lika mycket och år 2017 togs det helt ur drift. Sedan dess har energisektorn ytterligare minskat växthusgasutsläppen.

Koldioxidutsläppen, för sektorerna energi, vägtrafik, sjöfart, järnväg och flyg samt arbetsmaskiner, beräknas med hjälp av övervakningssystemet ENVIMAN och finns att tillgå för det senast redovisade året. Uppgifter på koldioxidutsläppen för de andra sektorerna samt övriga växthusgaser hämtas från SMED som genom SMHI tillhandahåller uppgifter om luftföroreningar på kommunnivå ur den nationella databasen för luftutsläpp. Dessa uppgifter har en eftersläpning i statistikredovisningen och är inte tillgängliga förrän 1½ år efter årets slut. Siffrorna för det senast redovisade året uppskattas därför med föregående års data från SMED.

Senast uppdaterad: 2025-09-09