Gå direkt till sidans innehåll

Tjänsteresor växthusgasutsläpp

Nyckeltal SE. 1.2. 14

Sammanställningar av växthusgasutsläpp från tjänsteresor har för de senaste åren tagits fram för Malmö stads organisation. Resor med buss ingår ej i denna sammanställning.

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor gjorda av Malmö stads verksamheter

Rad-id Mätområde Datum Värde (kg CO2-ekv)
0 Flyg, bil, taxi 2018 1060000
1 Flyg, bil, taxi 2019 941900
2 Flyg, bil, taxi 2020 174300
3 Flyg, bil, taxi 2021 131900
4 Flyg, bil, taxi 2022 426600
5 Flyg, bil, taxi 2023 564000
6 Flyg, bil, taxi 2024 451300
7 Flyg 2018 928200
8 Flyg 2019 803100
9 Flyg 2020 115800
10 Flyg 2021 98930
11 Flyg 2022 386700
12 Flyg 2023 535500
13 Flyg 2024 428000
14 Privat bil 2018 115400
15 Privat bil 2019 120800
16 Privat bil 2020 50840
17 Privat bil 2021 30420
18 Privat bil 2022 37070
19 Privat bil 2023 25850
20 Privat bil 2024 21550
21 Taxi 2018 16130
22 Taxi 2019 18000
23 Taxi 2020 7595
24 Taxi 2021 2531
25 Taxi 2022 2866
26 Taxi 2023 2656
27 Taxi 2024 1719
28 Tåg 2018 0,000
29 Tåg 2020 2,828
30 Tåg 2021 1,577
31 Tåg 2022 9,431
32 Tåg 2023 11,58
33 Tåg 2024 7,848
Datakälla: Big Travel, Egencia och Malmö stad

Kommentar

Växthusgasutsläppen från samtliga typer av redovisade tjänsteresor, gjorda av Malmö stads verksamheter, har minskat från 564 ton koldioxidekvivalenter år 2023 till 451 ton koldioxidekvivalenter år 2024, vilket innebär en minskning med 113 ton koldioxidekvivalenter. Coronapandemin, med det minskade resandet den innebar, var framför allt orsaken till minskningen av växthusgasutsläppen från tjänsteresor under år 2020 och 2021 jämfört med åren dessförinnan.

Trenden visar växthusgasutsläppen från flyg, privat bil och taxi. Totalt sett har Malmö stads växthusgasutsläpp, från dessa tre typer av tjänsteresor, minskat från 1 060 ton koldioxidekvivalenter år 2018 till 451 ton koldioxidekvivalenter år 2024, vilket innebär en minskning med drygt 600 ton koldioxidekvivalenter. Under åren efter pandemin har främst växthusgasutsläppen från flygresorna ökat. Utsläppen från samtliga resesätt minskade under år 2024.

Även växthusgasutsläppen från tågresorna har ökat de senaste två åren. Tjänsteresor resta med tåg ger upphov till avsevärt mindre växthusgasutsläpp än flyg, taxi och privat bil i tjänsten. Ersätter tågresorna de andra resesätten leder detta totalt sett till minskade växthusgasutsläpp från tjänsteresor. Statistik för växthusgasutsläppen från tågresandet har tyvärr ej kunnat erhållas för år 2018 och 2019. (Uppskattas utsläppen från tåg för dessa år utifrån rest sträcka och utsläpp år 2020 resulterar det endast i utsläpp på lite över 7 kg koldioxidekvivalenter per respektive år.)

De resor som redovisas här finns även med som "övriga resor" i nyckeltalet "Kommunala växthusgasutsläpp" se menyn högst upp på denna sida. Där finns även uppgifter på växthusgasutsläppen från de drivmedel som används i de kommunala bilarna, där angivet som "fordonsbränsle". Malmö stads egna bilar används för resor i tjänsten mestadels inom kommunen.

Statistiken är inte helt jämförbar mellan åren i början av den redovisade perioden då olika resebolag varit upphandlade och uppgifterna har tagits fram på lite olika sätt.

Senast uppdaterad: 2025-02-27