Gå direkt till sidans innehåll

Tjänsteresor växthusgasutsläpp

Nyckeltal SE. 1.2. 14

Sammanställningar av växthusgasutsläpp från tjänsteresor har för de senaste åren tagits fram för Malmö stads organisation. Resor med buss ingår ej i denna sammanställning.

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor gjorda av Malmö stads verksamheter

Rad-id Mätområde Datum Värde (kg CO2-ekv)

0

Flyg, bil, taxi

2018

1060000

1

Flyg, bil, taxi

2019

941900

2

Flyg, bil, taxi

2020

174300

3

Flyg, bil, taxi

2021

131900

4

Flyg, bil, taxi

2022

426600

5

Flyg, bil, taxi

2023

564000

6

Flyg, bil, taxi

2024

451300

7

Flyg

2018

928200

8

Flyg

2019

803100

9

Flyg

2020

115800

10

Flyg

2021

98930

11

Flyg

2022

386700

12

Flyg

2023

535500

13

Flyg

2024

428000

14

Privat bil

2018

115400

15

Privat bil

2019

120800

16

Privat bil

2020

50840

17

Privat bil

2021

30420

18

Privat bil

2022

37070

19

Privat bil

2023

25850

20

Privat bil

2024

21550

21

Taxi

2018

16130

22

Taxi

2019

18000

23

Taxi

2020

7595

24

Taxi

2021

2531

25

Taxi

2022

2866

26

Taxi

2023

2656

27

Taxi

2024

1719

28

Tåg

2018

0,000

29

Tåg

2020

2,828

30

Tåg

2021

1,577

31

Tåg

2022

9,431

32

Tåg

2023

11,58

33

Tåg

2024

7,848

Datakälla: Big Travel, Egencia och Malmö stad

Kommentar

Växthusgasutsläppen från samtliga typer av redovisade tjänsteresor, gjorda av Malmö stads verksamheter, har minskat från 564 ton koldioxidekvivalenter år 2023 till 451 ton koldioxidekvivalenter år 2024, vilket innebär en minskning med 113 ton koldioxidekvivalenter. Coronapandemin, med det minskade resandet den innebar, var framför allt orsaken till minskningen av växthusgasutsläppen från tjänsteresor under år 2020 och 2021 jämfört med åren dessförinnan.

Trenden visar växthusgasutsläppen från flyg, privat bil och taxi. Totalt sett har Malmö stads växthusgasutsläpp, från dessa tre typer av tjänsteresor, minskat från 1 060 ton koldioxidekvivalenter år 2018 till 451 ton koldioxidekvivalenter år 2024, vilket innebär en minskning med drygt 600 ton koldioxidekvivalenter. Under åren efter pandemin har främst växthusgasutsläppen från flygresorna ökat. Utsläppen från samtliga resesätt minskade under år 2024.

Även växthusgasutsläppen från tågresorna har ökat de senaste två åren. Tjänsteresor resta med tåg ger upphov till avsevärt mindre växthusgasutsläpp än flyg, taxi och privat bil i tjänsten. Ersätter tågresorna de andra resesätten leder detta totalt sett till minskade växthusgasutsläpp från tjänsteresor. Statistik för växthusgasutsläppen från tågresandet har tyvärr ej kunnat erhållas för år 2018 och 2019. (Uppskattas utsläppen från tåg för dessa år utifrån rest sträcka och utsläpp år 2020 resulterar det endast i utsläpp på lite över 7 kg koldioxidekvivalenter per respektive år.)

De resor som redovisas här finns även med som "övriga resor" i nyckeltalet "Kommunala växthusgasutsläpp" se menyn högst upp på denna sida. Där finns även uppgifter på växthusgasutsläppen från de drivmedel som används i de kommunala bilarna, där angivet som "fordonsbränsle". Malmö stads egna bilar används för resor i tjänsten mestadels inom kommunen.

Statistiken är inte helt jämförbar mellan åren i början av den redovisade perioden då olika resebolag varit upphandlade och uppgifterna har tagits fram på lite olika sätt.

Senast uppdaterad: 2024-04-11