Fastighets- och gatukontoret i Malmö ansvarar för stadens cykelvägar. Trafikmängderna i Malmö mäts, på ett flertal platser, varje år och samlas i Fastighets- och gatukontorets trafikdatabas. Uppgifter på cykeltrafikens utveckling har hämtats därifrån.
Cykeltrafikutveckling
Nyckeltal SE. 4.4. 2Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Index) |
---|---|---|---|
0 |
Cykeltrafik |
2003 |
100 |
1 |
Cykeltrafik |
2004 |
101,645 |
2 |
Cykeltrafik |
2005 |
101,847 |
3 |
Cykeltrafik |
2006 |
102,236 |
4 |
Cykeltrafik |
2007 |
108,078 |
5 |
Cykeltrafik |
2008 |
118,869 |
6 |
Cykeltrafik |
2009 |
120,138 |
7 |
Cykeltrafik |
2010 |
130,063 |
8 |
Cykeltrafik |
2011 |
131,852 |
9 |
Cykeltrafik |
2012 |
139,671 |
10 |
Cykeltrafik |
2013 |
140,234 |
11 |
Cykeltrafik |
2014 |
148,298 |
12 |
Cykeltrafik |
2015 |
143,739 |
13 |
Cykeltrafik |
2016 |
157,328 |
14 |
Cykeltrafik |
2017 |
154,155 |
15 |
Cykeltrafik |
2018 |
171,581 |
16 |
Cykeltrafik |
2019 |
170,788 |
17 |
Cykeltrafik |
2020 |
134,449 |
18 |
Cykeltrafik |
2021 |
136,44 |
19 |
Cykeltrafik |
2022 |
160,834 |
20 |
Befolkning |
2003 |
100 |
21 |
Befolkning |
2004 |
100,738 |
22 |
Befolkning |
2005 |
101,535 |
23 |
Befolkning |
2006 |
103,396 |
24 |
Befolkning |
2007 |
105,102 |
25 |
Befolkning |
2008 |
107,248 |
26 |
Befolkning |
2009 |
110,008 |
27 |
Befolkning |
2010 |
111,899 |
28 |
Befolkning |
2011 |
113,349 |
29 |
Befolkning |
2012 |
115,191 |
30 |
Befolkning |
2013 |
117,151 |
31 |
Befolkning |
2014 |
119,065 |
32 |
Befolkning |
2015 |
120,737 |
33 |
Befolkning |
2016 |
122,953 |
34 |
Befolkning |
2017 |
124,876 |
35 |
Befolkning |
2018 |
127,002 |
36 |
Befolkning |
2019 |
128,819 |
37 |
Befolkning |
2020 |
130,235 |
38 |
Befolkning |
2021 |
131,657 |
39 |
Befolkning |
2022 |
133,763 |
Kommentar
Under år 2022 ökade cykeltrafiken i de centrala delarna, jämfört med år 2020 och 2021. Den lägre utvecklingstakten dessa två år är antagligen ett resultat av coronapendemin. Mellan år 2003 och 2019 ökade cykeltrafiken i centrala Malmö med nästan 90 procent medan befolkningen under samma tid ökade med 29 procent. I början av den redovisade tidsperioden följdes cykel- och befolkningsökningen åt men efter år 2007 utvecklades cykeltrafiken i en snabbare takt.
Cykelflödena mäts varje år i cykelvägnätet. Cykeltrafikräkningar i två gatusnitt i centrala Malmö har studerats för att ge en samlad bild av cykeltrafikutvecklingen. Cykeltrafiken och befolkningen år 2003 har fått indexet 100 så att förändringen och skillnaden ska synas tydligare.