Gå direkt till sidans innehåll

Bränsletyper i nybilsregistreringen

Nyckeltal SE. 4.2. 7

Statistik om fordon undersöks och publiceras årligen av Trafikanalys. Uppgifterna baseras på Transportstyrelsens vägtrafikregister över samtliga fordon som är registrerade i Sverige.

Nyregistrerade personbilars bränsletyper i Malmö

Rad-id Mätområde Datum Värde (stycken)
0 Totalt 2010 2251
1 Totalt 2011 1030
2 Totalt 2012 610
3 Totalt 2013 596
4 Totalt 2014 785
5 Totalt 2015 687
6 Totalt 2016 1092
7 Totalt 2017 1325
8 Totalt 2018 1481
9 Totalt 2019 2962
10 Totalt 2020 4958
11 Totalt 2021 6857
12 Totalt 2022 7996
13 Totalt 2023 9630
14 Bensin 2010 5589
15 Bensin 2011 5437
16 Bensin 2012 4459
17 Bensin 2013 4802
18 Bensin 2014 5312
19 Bensin 2015 6205
20 Bensin 2016 7300
21 Bensin 2017 6864
22 Bensin 2018 8307
23 Bensin 2019 10402
24 Bensin 2020 7668
25 Bensin 2021 6602
26 Bensin 2022 3583
27 Bensin 2023 7666
28 Diesel 2010 6348
29 Diesel 2011 6673
30 Diesel 2012 6488
31 Diesel 2013 6314
32 Diesel 2014 6966
33 Diesel 2015 7255
34 Diesel 2016 8419
35 Diesel 2017 8645
36 Diesel 2018 6738
37 Diesel 2019 7398
38 Diesel 2020 5795
39 Diesel 2021 4011
40 Diesel 2022 2551
41 Diesel 2023 1814
42 El 2010 1
43 El 2011 15
44 El 2012 9
45 El 2013 18
46 El 2014 100
47 El 2015 94
48 El 2016 218
49 El 2017 220
50 El 2018 265
51 El 2019 560
52 El 2020 1300
53 El 2021 2618
54 El 2022 3490
55 El 2023 4620
56 El- och laddhybrider 2010 207
57 El- och laddhybrider 2011 97
58 El- och laddhybrider 2012 171
59 Elhybrider 2013 214
60 Elhybrider 2014 217
61 Elhybrider 2015 205
62 Elhybrider 2016 323
63 Elhybrider 2017 376
64 Elhybrider 2018 516
65 Elhybrider 2019 1189
66 Elhybrider 2020 722
67 Elhybrider 2021 885
68 Elhybrider 2022 867
69 Elhybrider 2023 954
70 Laddhybrider 2013 22
71 Laddhybrider 2014 84
72 Laddhybrider 2015 152
73 Laddhybrider 2016 314
74 Laddhybrider 2017 575
75 Laddhybrider 2018 552
76 Laddhybrider 2019 943
77 Laddhybrider 2020 2739
78 Laddhybrider 2021 3231
79 Laddhybrider 2022 3533
80 Laddhybrider 2023 3670
81 Etanol 2010 1424
82 Etanol 2011 591
83 Etanol 2012 157
84 Etanol 2013 50
85 Etanol 2014 29
86 Etanol 2015 2
87 Etanol 2016 1
88 Etanol 2017 1
89 Etanol 2018 3
90 Etanol 2019 71
91 Etanol 2020 1
92 Etanol 2021 16
93 Etanol 2022 33
94 Etanol 2023 292
95 Gas 2010 619
96 Gas 2011 327
97 Gas 2012 271
98 Gas 2013 292
99 Gas 2014 352
100 Gas 2015 230
101 Gas 2016 233
102 Gas 2017 150
103 Gas 2018 140
104 Gas 2019 195
105 Gas 2020 192
106 Gas 2021 99
107 Gas 2022 73
108 Gas 2023 92
109 Övriga 2010 0
110 Övriga 2011 0
111 Övriga 2012 2
112 Övriga 2013 0
113 Övriga 2014 3
114 Övriga 2015 4
115 Övriga 2016 3
116 Övriga 2017 3
117 Övriga 2018 5
118 Övriga 2019 4
119 Övriga 2020 4
120 Övriga 2021 8
121 Övriga 2022 0
122 Övriga 2023 2
Datakälla: Trafikanalys

Kommentar

Antalet personbilar i nybilsregistreringen, med möjlighet att drivas med annat bränsle än bensin och diesel, uppgår år 2023 till drygt 9 600 i Malmö. Detta är det klart högsta antalet för hela den redovisade tidsperioden. Mellan år 2010 och 2013 minskade antalet som drevs av annat än bensin och diesel. Främst var det bilar med etanol som drivmedel som minskade men även bilar som drevs med gas. Däremot har antalet elbilar samt el- och laddhybrider ökat de senaste åren och speciellt under de senaste fyra åren har antalet elbilar ökat till att nu vara drygt 4 600 och el- och laddhybrider till nästan 4 700.

Bensin- och dieselfordonen minskar i nybilsregistreringen under den redovisade tidsperioden, från att vara nästan 12 000 till nästan 9 500. Många av åren har bensinfordonsandelen legat kring 5 000 men under år 2018 och 2019 var de uppemot 10 000. De dieseldrivna fordonen har legat kring 6 000 - 8 000 men sedan år 2020 har de minskat till numera drygt 1 800.

Senast uppdaterad: 2024-04-17