Hållbar konsumtion och livsstil

Det ska vara enkelt för malmöborna att göra hållbara och giftfria val. Konsumtion och produktion ska vara resurssnålare, smartare och mer inriktad på kvalitet.

Målstatus: Målet kan delvis uppnås Målet kan delvis uppnås

Målet ser delvis ut att kunna uppnås då de miljöcertifierade företagen blir fler i Malmö, möjligheterna att sortera ut matavfall ökar, matsvinnet minskar och fler människor går och cyklar i Malmö. Det behövs dock information inom fler områden såsom om det är enkelt för Malmöborna att göra hållbara och giftfria val. Även information om konsumtion och produktion blir resurssnålare, smartare och mer kvalitetsinriktad behövs. Delområdets totala trend bedöms som positiv då den övervägande delen av nyckeltalen såsom miljöcertifierade verksamheter, miljödiplomerade skolor, matavfall, matsvinn och färdsätt visar på positiva trender.

Antalet miljöcertifierade företag i Malmö har ökat kontinuerligt sedan år 1993 och är nu 300 stycken. Andelen skolor och förskolor som har certifieringen Grön Flagg har minskat sedan år 2015 och uppgår år 2018 till drygt 16,5 procent i Malmö. Försäljningen av ekologisk mjölk i Malmö minskade ytterligare under år 2018 och uppgick till 4,6 miljoner liter. Detta var knappt 1 miljon liter lägre än år 2016 då volymen var den högsta under den redovisade perioden och uppgick till 5,4 miljoner liter. Andelen ekologisk mjölk ökade däremot något år 2018 och var 23,4 procent av total mängd såld mjölk från Skånemejerier vilket var den högsta andelen under den redovisade perioden.

Införandet av obligatorisk insamling av matavfall har fortsatt i olika delar av Malmö och andelen insamlat matavfall uppgick till 47 procent av allt matavfall år 2017. Matsvinnet eller den mängd mat som slängs i onödan har enligt sex års analyser minskat i Malmö men uppgår ändå år 2017 till 17 kg/person och år.

När det gäller total körsträcka för Malmös bilister har den under år 2017 ökat något till 490 mil per person vilket dock är 90 mil kortare än vid toppnoteringen år 2008 men 20 mil längre än den var vid mätseriens början år 1999. Bilinnehavet i Malmö har varierat alltsedan år 1974 men uppvisar totalt sett en ökning jämfört med utgångsåret då det fanns knappt 310 bilar per 1000 invånare medan det år 2017 fanns drygt 360. Miljöbilsinnehavet har ökat de senaste sju åren i Malmö och uppgår år 2017 till 6 procent av det totala bilinnehavet i Malmö enligt miljöbilsdefinitionen från år 2013.

Andelen bilresor till arbete eller skola har minskat från 43 procent år 2003 till 31 procent år 2013 enligt Malmö stads resvaneundersökning som görs vart femte år. Däremot ökade andelen kollektivtrafikresor till samma mål och under samma period från 12 procent till 21 procent. Cykeltrafikutvecklingen har i centrala Malmö ökat i princip varje år sedan år 2003 och hade år 2018 ökat med drygt 80 procent medan befolkningen under samma period ökat med 27 procent.

Senast uppdaterad: 2019-04-24