Fossil energi i Malmö stad

Inventering av kommunens användning av fossila bränslen i fordonsflottan, tjänsteresor, el och uppvärmning har gjorts för år 2015-2018 inom projektet Fossilbränslefria kommuner. Andelen fossila bränslen som används inom Malmö stads organisation redovisas här.

Andel fossil och fossilfri energi inom den kommunala organisationen

Mätområde Datum Värde (%)

0

Totalt fossilt

2015

37,4

1

Totalt fossilt

2016

40,7

2

Totalt fossilt

2017

27,7

3

Totalt fossilt

2018

17,4

4

Uppvärmning fossil

2015

31,3

5

Uppvärmning fossil

2016

35,0

6

Uppvärmning fossil

2017

22,0

7

Uppvärmning fossil

2018

14,3

8

Fordonsbränsle fossilt

2015

3,26

9

Fordonsbränsle fossilt

2016

3,23

10

Fordonsbränsle fossilt

2017

2,86

11

Fordonsbränsle fossilt

2018

0,93

12

Övriga resor fossila

2015

2,86

13

Övriga resor fossila

2016

2,52

14

Övriga resor fossila

2017

2,90

15

Övriga resor fossila

2018

2,14

16

El fossilfri

2015

40,4

17

El fossilfri

2016

39,5

18

El fossilfri

2017

38,4

19

El fossilfri

2018

43,1

20

Uppvärmning fossilfri

2015

20,1

21

Uppvärmning fossilfri

2016

17,3

22

Uppvärmning fossilfri

2017

31,9

23

Uppvärmning fossilfri

2018

36,2

24

Fordonsbränsle fossilfritt

2015

1,07

25

Fordonsbränsle fossilfritt

2016

1,19

26

Fordonsbränsle fossilfritt

2017

1,49

27

Fordonsbränsle fossilfritt

2018

2,88

28

Övriga resor fossilfria

2015

1,03

29

Övriga resor fossilfria

2016

1,24

30

Övriga resor fossilfria

2017

0,40

31

Övriga resor fossilfria

2018

0,41

Datakälla: Miljöförvaltningen

Kommentar

Andelen fossil energi som används inom den kommunala organisationen har minskat sedan år 2015 och uppgår år 2018 till 17,4 procent. Det är främst uppvärmningen som förändrats där den fossilfria andelen ökat och den fossila minskat. Målet är att den kommunala organisationen ska vara helt fossilbränslefri år 2020.

Malmö stad köper enbart in ursprungsmärkt el, från exempelvis vattenkraft, vindkraft och solenergi, som alltså producerats utan fossila bränslen. Dessutom äger också kommunen en del anläggningar för elproduktion såsom solceller och vindkraftverk.

När det gäller uppvärmningen av kommunala byggnader har den fossila andelen minskat från att vara 31,3 procent år 2015 till 14,3 procent år 2018. Malmö stad har ett avtal med Eon som ska garantera att 100 procent av fjärrvärmeleveransen är förnybar till år 2020. Även det fossila fordonsbränslet i de kommunala fordonen har minskat från 3,5 procent år 2015 till 0,9 procent år 2018.

För övriga sätt att resa, där flyg, tåg, kollektivtrafik, transporttjänster, taxi och privat bil i tjänsten ingår, minskar också den fossila andelen från 2,9 procent till 2,1 procent år 2018. Dock har beräkningarna av fossilt och fossilfritt inom kategorin övriga resor ej riktigt gjorts på samma sätt under åren. Exempelvis fanns inte kollektivtrafikresandet med Skånetrafiken med i statistiken år 2015 och 2016. Dessutom blir vissa transportslag mer energieffektiva med åren, exempelvis tåg, vilket gör att andelen fossilfri energi blir lägre trots att transporterna sker med fossilfri energi.

Senast uppdaterad: 2019-11-11